Totaaloplossingen, van meubilair tot interieurontwerp

Moments Furniture biedt een veelzijdige collectie zorgmeubelen met een design dat functionaliteit en hospitality combineert. Daarnaast ontwikkelen de verschillende teams complete interieurconcepten voor de zorgsector, waarbij comfort, esthetiek en hospitality centraal staan. Van het meubilair tot het interieurontwerp: Moments Furniture gaat voor totaaloplossingen.

Een presentatie met Benoit Thevelin, CEO, en Marie Thevelin, International Business Development Manager, Moments Furniture.

Kunt u ons de geschiedenis van Moments Furniture vertellen?

Moments Furniture werd in 1935 in België opgericht onder de naam Braekevelt en begon zijn geschiedenis met de productie van kerkstoelen van massief beukenhout met een pen-en-gatverbinding en beenderlijm. Het bedrijf breidde zijn activiteit vervolgens uit met basismeubilair voor de zorg op verzoek van de geestelijkheid, die historisch gezien een belangrijke rol speelde in de verzorging van zieken en ouderen. Hoewel het bedrijf daarvoor niet het exclusieve recht had, besloot de directie om in te gaan op het verzoek van de geestelijken om ziekenhuizen uit te rusten met massief houten basismeubilair. We zijn dus al 85 jaar actief in de zorgsector. Mettertijd hebben we steeds meer ervaring en vaardigheden opgedaan, waardoor we zijn uitgegroeid tot een belangrijke speler in deze sector.

Hoe is de activiteit van Moments Furniture vandaag georganiseerd?

Ongeveer dertig jaar geleden heeft Moments Furniture de productie van kerkstoelen stopgezet vanwege een te lage vraag en zijn we ons uitsluitend gaan toeleggen op de productie van zorgmeubilair. Daarvoor hebben we twee fabrieken: een fabriek in Duitsland voor de productie van zorgbedden voor verpleeg- en verzorgingstehuizen en een tweede fabriek in België voor rust- en relaxfauteuils. Onze teams streven ernaar om voortdurend te innoveren, de beste in hun vakgebied te zijn en een efficiënte productiekost te realiseren. Onze organisatie kan rekenen op een netwerk van vestigingen in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en België voor het commerciële gedeelte. Onze relatie met de klanten is gebaseerd op empathie: wij luisteren naar hun behoeften en verwerven inzicht in wat ze doen, in hun DNA. Elk verzorgingstehuis heeft zijn eigen aanpak en manier van werken, waarop wij moeten inspelen door te luisteren en te communiceren.

Hoe worden uw producten voor zorginstellingen ontworpen?

Onze fabrieken zijn in feite niet meer dan de technische ondersteuning bij het uitvoeren van de wensen van onze klanten. We hanteren een zeer geavanceerd innovatiebeleid. Om onze klanten optimaal tevreden te stellen, doen we soms ook een beroep op partnerschappen met andere fabrikanten. We maken niet de fout te denken dat we alles zelf kunnen maken. Wij selecteren de beste fabrikanten met maar één doel voor ogen: het afleveren van een geslaagd totaalproject. Tegenwoordig is het normaal geworden om degelijke meubels te ontwerpen voor een menselijk en warm interieur, maar doordat Moments Furniture ook rekening houdt met de wetenschap en de psychologie van de toekomstige gebruikers, onderscheiden wij ons met de kwaliteit van onze producten. Zo weten we uit ervaring dat bij dementie kleuren, geuren, geluid of licht een invloed hebben op de levenskwaliteit van de patiënt. Die kennis kunnen wij nu ook in onze producten verwerken!

Hoe wilt u Moments Furniture nog verder ontwikkelen?

Sinds vier jaar heeft Moments Furniture zijn internationale ontwikkeling in gang gezet. Dankzij de verschillende contacten die we op tentoonstellingen en beurzen wereldwijd leggen, krijgen we meer inzicht in de verschillende markten. Wij vertrouwen op een wereldwijd netwerk van lokale distributeurs die achter ons concept staan en instaan voor de verkoop van onze producten. Onze filosofie is gebaseerd op innoveren, investeren, delen en luisteren. Wij gaan veel verder dan alleen het product, onze oplossingen voor verzorgingstehuizen en ziekenhuizen zijn flexibel aanpasbaar aan alle soorten problemen.

Wat levert die internationale ontwikkeling u op bij het ontwerp van uw oplossingen?

We hebben Moments Furniture Academy opgericht om onze klanten en leveranciers aan te moedigen onze kennis te delen. We organiseren seminars en workshops over verschillende thema's, zoals lichttherapie, geuren of contact met voedsel. Daarnaast zijn we lid van de Ageing Asia Alliance, die zich bezighoudt met de vergrijzing van de bevolking voor Azië-Pacific. Door die internationale aanwezigheid stellen we ook vast dat Europa niet achterblijft bij deze kwesties, in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen

Wat zijn de belangrijkste voordelen van uw producten?

Zowel in onze concepten als in onze aanpak stellen we innovatie centraal. We besteden ook bijzonder veel aandacht aan de recycleerbaarheid en de lange levensduur van onze producten en aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. We opereren immers op een terrein waar de mens centraal staat. In die context vinden we het belangrijk om in te spelen op problemen in verband met de behoeften en het welzijn van de mensen, en om die aanpak ook uit te breiden naar onze productie.

Zijn instellingen zich bewust geworden van het belang van een gezelliger en meer open interieur?

Dat besef wordt steeds concreter. We werken veel samen met landen in Noord-Europa, zoals Denemarken en Nederland, die het belang daarvan veel sneller hebben ingezien dan de zuidelijke landen. Al bijna vijftien jaar proberen die landen het samenwonen te bevorderen. De psychologische wetenschap is daar veel meer aanwezig. Wij doen ons best om dat maximaal over te nemen in onze activiteit. We werken aan een mentaliteitsverandering door te communiceren over wat er goed gaat buiten onze landsgrenzen. Welzijn gaat niet alleen over de patiënten, maar heeft betrekking op alle gebruikers van zorginstellingen: de familieleden die zich goed moeten voelen als ze op bezoek komen en de verzorgers die er elke dag werken. Ook zetten we ons in om leefruimtes zoals cafetaria's aantrekkelijker en gezelliger te maken voor bewoners én mensen van buitenaf. De bewoners zijn blij met die openheid naar de stad en die menging. Het is van fundamenteel belang om verzorgingstehuizen niet langer te stigmatiseren! Ook puur economisch kan dit aspect zeer interessant zijn voor een instelling: het kan zo een nieuwe winstbron ontwikkelen door dagelijks een nieuwe bevolkingsgroep te ontvangen.

Welke impact heeft de gezondheidscrisis op uw bedrijf gehad?

Paradoxaal genoeg heeft de crisis voor ons een positief effect gehad, met een zeer sterke vraag van professionals die de huidige context willen veranderen. Meer dan ooit willen ze hun instelling aangenamer en gezelliger maken, en de dagelijkse inspanningen belonen door de levenskwaliteit voor alle gebruikers te verbeteren. Ook al lijden we allemaal vreselijk onder deze crisis, wij koesteren de hoop dat hierna een buitengewone heropleving zal volgen en dat de voorwaartse beweging die nu is ingezet, niet zal uitdoven!

 

Artikel uit het magazine 'Architecture Hospitalière'. Lees het originele Franstalige artikel op hun website.